مركز الزيتونة يصدر كتاب ”المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015“ ويوفره للتحميل المجاني

أصدر مركز الزيتونة للدراسات والاستشارات كتاب ”المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015“، من تأليف خالد إبراهيم أبو عرفة، وهو في أصله بحث نال به المؤلف درجة الماجستير في الدراسات الإسرائيلية من جامعة القدس سنة 2016. ويقع هذا الكتاب في 398 صفحة.

  لتحميل الكتاب كاملاً، اضغط على الرابط التالي:
المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015  (400 صفحة، حجم الملف 4.5 MB)
معلومات النشر:

 

– العنوان: المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015
– تأليف: خالد إبراهيم أبوعرفة

– عدد الصفحات: 398
– الطبعة: الأولى 2017
– السعر: 15$
– الناشر: مركز الزيتونة للدراسات والاستشارات – بيروت
– ISBN: 978-9953-572-66-6

 

يستعرض هذا الكتاب التسلسل التاريخي للهبات والانتفاضات، والدوافع وراء إصرار الفلسطينيين على مقاومة الاحتلال، والتي كانت السبب الأول في إعاقة التهويد المطلق للمدينة. ويخلص إلى عدد من النتائج، في مقدمتها أن المقاومة في المدينة تُطوّر أداءها تبعاً للمستجدات الأمنية الإسرائيلية، كما أنها تنتقل عبر الأجيال دون توقف.

يتوزع الكتاب على أربعة فصول؛ وقد قدم الفصل الأول من الكتاب نبذة عن مكانة القدس لدى أهل الديانات من يهود ومسيحيين ومسلمين، وكيف أصبحت لدى المسلمين مدينة وقفية من الدرجة الأولى. كما بحث الكاتب في هذا الفصل وَضْعَ المدينة القانوني الدولي، مبيناً أن إجراءات الاحتلال كلها في القدس منذ 1947 تُعدّ غير قانونية في القانون الدولي، وأنها لا تتعدى كونها فرضٌ لسياسة الأمر الواقع. وكذلك يشرح الكاتب حقّ المقدسيين في مقاومة الاحتلال وأسباب مقاومتهم له، وقانونية هذا الحق الذي تكفله القوانين والأعراف الدولية، إضافة إلى تطرق سريع عن المسيرة التاريخية للمقاومة الفلسطينية، معرجاً على المعارك التاريخية مثل حطين واليرموك وغيرها، مفصلاً في تنوع مقاومة المقدسيين للانتداب البريطاني التي شملت المظاهرات والمسيرات والمقاطعة والتمرد على الضرائب، وغيرها من أشكال العصيان المدني، ثم أشكال المقاومة الشعبية والمسلحة، التي هي في تطور دائم.

وأما الفصل الثاني فقد تناول جوانب المقاومة الشعبية والانتفاضات، ومظاهر المقاومة السلمية المتمثلة بالرباط والصمود، وكذلك المقاومة المسلحة التي خاضها المقدسيون حفاظاً على مدينتهم. مبيناً أحداث الانتفاضات الفلسطينية الثلاث، وكذلك العمليات الاستشهادية وموقعها بين الحق في المقاومة و”الإرهاب“. وتوقف المؤلف بشيء من التفصيل عند ظاهرتي الرباط والصمود التي تَميَّز بها المقدسيون، موضحاً الثبات الرائع الذي أبدوه في ذلك. شارحاً للوسائل المختلفة التي قاموا بها، مبيناً دور المرابطات القوي في التصدي للاعتداءات على المسجد الأقصى، من مشاركتهن في مشروع مصاطب العلم داخل الأقصى، إلى الوقوف عند الأبواب ومواجهة الإغلاقات والإبعاد، وإعاقة اقتحامات المستوطنين، ومخاطبة الرأي العام. ويسرد الكاتب نماذج مشرقة للصمود والأنشطة الشعبية والفعاليات التي اتبعت لتعزيز حالة الصمود، من خيم الاعتصام، والالتماسات القانونية، ومقاومة التطبيع مع الاحتلال وغيرها.

وفي الفصل الثالث ناقش المؤلف انتهاكات الاحتلال واعتداءاته المختلفة في مدينة القدس، ومقاومة المقدسيين لهذه الانتهاكات؛ من تهويد وأسرلة واستيطان ومصادرة وتدنيس للمقدسات وتهجير وإبعاد للسكان وهدم للبيوت ومحاصرة للاقتصاد واعتقالات، إضافة إلى جريمة بناء جدار الضمّ والتوسع الإسرائيلي.

ويعرض الكتاب في الفصل الرابع والأخير بشكل منهجي موثق نماذج من الشرائح المتصدية للمقاومة في مدينة القدس، والتي شملت كافة طوائف المجتمع المقدسي من حركات سياسية ومؤسسات متنوعة، والمسيحيين المقدسيين، إضافة إلى قطاع النساء، والشارع المقدسي، والإعلاميين، والأطفال.

ويرسل الكاتب من خلال دراسته هذه عدة توصيات للنخبة المقدسية والمهتمين في الشأن المقدسي، أهمها؛ بذل الجهود اللازمة في تشكيل مرجعية وطنية مركزية قابلة للاستمرار في العمل الميداني.

ويخلص الكاتب إلى أن كل الانتهاكات والمعاناة التي تعرض لها المقدسيون، لم تكن حائلاً أمام استئنافهم لمقاومتهم وعملياتهم الفدائية، وأنهم قدّموا أمثلة بارزة في مسيرة النضال الفلسطيني، وكانوا رافعة له في الكثير من المحطات.

  لتحميل الكتاب كاملاً، اضغط على الرابط التالي:
المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015  (400 صفحة، حجم الملف 4.5 MB)

***

المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015
     
الفصل العنوان
 للتحميل
     
المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015 (الكتاب كاملاً) اضغط هنا (400 صفحة، حجم الملف 4.5 MB)
     
الصفحات الأولى اضغط هنا (18 صفحة، حجم الملف 2.2 MB)
     
1 مكانة القدس وضرورة المقاومة اضغط هنا (19 صفحة، حجم الملف 849 KB)
     
2 المقاومة الشعبية والانتفاضات اضغط هنا (130 صفحة، حجم الملف 1.5 MB)
     
3 مقاومة المقدسيين لصنوف الانتهاكات الإسرائيلية اضغط هنا (89 صفحة، حجم الملف 1.2 MB)
     
4 نماذج من شرائح المقاومة في مدينة القدس اضغط هنا (23 صفحة، حجم الملف 859 KB)
     
النتائج والتوصيات والخاتمة اضغط هنا (6 صفحات، حجم الملف 713 KB)
     
الملاحق اضغط هنا (86 صفحة، حجم الملف 1.7 MB)
     
قائمة المراجع اضغط هنا (12 صفحة، حجم الملف 806 KB)
     
فهرست اضغط هنا (16 صفحة، حجم الملف 762 KB)
     
المؤلف في سطور اضغط هنا (3 صفحات، حجم الملف 660 KB)
     
Abstract اضغط هنا (4 صفحات، حجم الملف 744 KB)
     
المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015 (الكتاب كاملاً) اضغط هنا (400 صفحة، حجم الملف 4.5 MB)
     

مركز الزيتونة للدراسات والاستشارات، 2017/8/21


عرض: عمر عبد الحفيظ الجيوسي.

اعتمدت المقاومة الفلسطينية في القدس على النفْس وتنظيم النفَس؛ كي تستطيع الاستمرار في مواجهة غطرسة الاحتلال، وكي تقنع الأمة الإسلامية بضرورة احتضان قضيتها وتصحيح بوصلتها نحو القضية الفلسطينية.

مركز الزيتونة للدراسات والاستشارات ينقل المعلومة بجذورها وتربتها الفلسطينية كما يفعل الزارعون في بلادنا، فيصدِر التقارير الإستراتيجية والسلاسل الإنسانية والكتب المفصلية، ومنها هذا الكتاب الذي يوثق أعمال المقاومة في القدس: ”المقاومة الفلسطينية للاحتلال الإسرائيلي في بيت المقدس 1987-2015“، لمؤلفه خالد إبراهيم أبو عرفة.

وتنبع أهمية الكتاب من أن مؤلفه تتبع الدراسات السابقة التي عُنيت بالشأن المقدسي؛ فلم يجد دراسة شاملة مباشرة تطرقت لإحصاء وتصنيف وبيان أساليب المقاومة في القدس. وربما كان السبب هو أن الكتابة في هذا الموضوع تحتاج لدراسات ميدانية وإحصاءات واقعية ومقابلات حية.

كما تحتاج مثل هذه الدراسات إلى تثبيت أرقام حقيقية وإحصاءات دقيقة حول مقاومة انتهاكات الاحتلال المستفحلة في القدس، بينما تحتفظ مؤسسات الاحتلال بالوثائق الكاملة لكافة الأحداث والوقائع وتتحفظ عليها.

وربما زاد من أهمية الكتاب أن مؤلفه وجد نفسه مدفوعاً بحاجة المقاومة في القدس لهذه الدراسة، وأيضا بمبرر ذاتي؛ حيث إنه تعرض للظلم بمصادرة إقامته بعد أن اختير وزيراً لشؤون القدس في الحكومة الفلسطينية العاشرة (27 مارس/آذار 2006 – 17 مارس/آذار 2007)، ثم تعرض للاعتقال والملاحقة والإبعاد التعسفي عن مدينة القدس.

ويمكن القول إن هذا الكتاب يسلط الضوء على الهبَّات والانتفاضات وأعمال مقاومة الاحتلال الصهيوني في مدينة القدس خلال الفترة 1987-2015، ويتتبع صمود الفلسطينيين ومقاومتهم التي تعوق التهويد المطلق وتقطع جذور التمدد في بعض القدس، وتبقي جذوة الانتماء لدى الشعوب العربية والإسلامية.

وقد احتوى هذا الكتاب على أربعمئة صفحة من القطع الكبير، مئة منها للملاحق والمراجع التي وصلت إلى 120 مرجعاً. وتوزعت مادته على مقدمة وأربعة فصول وتوصيات وخاتمة وملاحق هامة.

تنوع أشكال مقاومة المقدسيين

وفي الفصل الأول ربط المؤلف بين مكانة القدس المحتلة وضرورة المقاومة، وذكر مجموعة من نصوص القانون الدولي الذي يكفل حق الفلسطينيين في المقاومة، وفي استخدام القوة لتحرير أرضهم، وتشرّع مساندة ودعم الشعب الفلسطيني في نضاله.

واستعرض أسباب مقاومة المقدسيين للاحتلال، وسرد مسيرة المقاومة في القدس تاريخياً، وعرّج على مقاومة المقدسيين للانتداب البريطاني والمنظمات الصهيونية، وعلى الثورة الفلسطينية الكبرى، ومقاومة العصابات الصهيونية.

وتناول الفصل الثاني المقاومة الشعبية والانتفاضات الفلسطينية ضد الاحتلال الإسرائيلي في القدس، وبيّن الأساليب المتنوعة للمقاومة والتي منها: الرباط والصمود، ورفع الرايات، وصياغة البيانات، وتسيير المظاهرات، وإقامة الاعتصامات، ومواجهة المحتل بالسكاكين، وزراعة المتفجرات في طريق قوات الاحتلال، وتنفيذ عمليات خطف للجنود بغرض استبدالهم بأسرى فلسطينيين، ومشاركة المقدسيين في التخطيط ودعم عمليات استشهادية.

أما الفصل الثالث -وهو أطول فصول الكتاب- فقد تحدث عن تسعة أنواع من الانتهاكات التي يمارسها الاحتلال، ومنها: التهويد والأسرلة، والاستيطان، ومصادرة الأراضي والممتلكات، وتدنيس المقدسات، وتهجير السكان وإبعادهم، وهدم البيوت، والاعتقالات، ومحاصرة الاقتصاد، إضافة إلى كارثة بناء جدار الضم والتوسع.

وبيّن المؤلف في هذا الفصل صلابة وازدياد ثقافة المقاومة الفلسطينية في وجه هذه انتهاكات الاحتلال. وعزز ذلك بإجراء استبانة لنخبة مقدسية حول الانتهاكات وسبل مقاومتها فردياً وجماعياً.

وفي الفصل الرابع استعرض المؤلف نماذج من شرائح المقاومة في القدس، ومن أهمها: المؤسسات الفلسطينية المتنوعة، والحركات السياسية، والشارع المقدسي، والمسيحيون المقدسيون، والنساء والأطفال المقدسيون، والإعلام المقدسي. كما أشار إلى بعض العقبات والإشكاليات الداخلية والتطبيعية في الإعلام المقدسي، ولفت النظر إلى جوانب من المعركة الإعلامية ودورها في مقاومة الاحتلال.

وبالنسبة لملاحق الكتاب؛ فقد تضمنت جداول متنوعة ومهمة، ومنها: جدول لعمليات المقاومة في القدس، وجدول للشهداء المقدسيين، وجدول لأصحاب الأحكام العالية، وجدول للأسرى المقدسيين الذين استشهدوا، وجدول للشهداء المقدسيين، وجدول للمبعدين عن القدس. وجداول أخرى شكلت كلها إضافة نوعية في هذا الكتاب.

واعتمد المؤلف في مراجعه على الكتب العربية والمترجمة، والمقابلات الشخصية، والدراسات الجزئية السابقة، والمجلات، والصحف، واليوميات، والوثائق، والتقديرات الإستراتيجية، ومواقع الانترنت، وأوراق العمل.

من خلاصات وتوصيات الدراسة

يخلص الكتاب إلى أن المستجدات الأمنية الإسرائيلية تجبر المقاومة على تطوير أدائها ووسائلها، وتزيد من تمسك المقدسيين بالدفاع والتضحية من أجل مدينتهم، وتناسي الإحباط من تخلي المسؤولين الفلسطينيين والعرب عنهم.

ويوصي بتشكيل ”مرجعية مركزية“ و”توحيد الجهد الوطني“ في المقاومة، و”تطوير المراكز البحثية المتخصصة في الشأن المقدسي“، و”توصيل الرواية الفلسطينية“ إلى العالم في مقابل الرواية الإسرائيلية الباطلة.

ويشير المؤلف إلى أنه رغم أن المقدسيين أثبتوا أنهم قادرون على حماية هويتهم الوطنية وابتكار وسائل مقاومة، ومنها دعس وطعن جنود ومستوطنين إسرائيليين، وأن أجهزة الاحتلال الأمنية قد تراجعت لصالح المقاومة؛ فإن انقسام الموقف الفلسطيني من الانتفاضة -ما بين جيل التسوية السلمية والمقاومة الفردية- أدى إلى خفض وتيرتها وتعويقها.

ولعل الإضافة النوعية التي تركها لنا المؤلف لم تكن فيما حوته هذه الدراسة من تفاصيل فقط، وإنما أيضا في السؤال المفتوح على مستقبل المقاومة في أرض أثبت تاريخها أنها لا بدّ من أن تطرد من يخرجون عن النصوص الأصلية. ويتوقع كثيرون أن تكون هذه الدراسة إضافة نوعية للمتابعين في موضوع الدراسات المتعلقة بمقاومة الاحتلال الإسرائيلي في القدس.

ومع ذلك لا بد لمتابعي المقاومة في القدس من توخي الحذر تجاه كيل المواقف الدولية بمكيالين، وإعلانها مراراً تفهمها لسلوك الاحتلال في القدس؛ وفي الوقت نفسه لا بدّ لهم من استغلال بعض الإيجابيات الكامنة في بنود القانون الدولي، وكذلك قرارات اليونسكو الأخيرة، وأيضا مستجدات المسجد الأقصى في صيف 2017.

المصدر: الجزيرة نت، الدوحة، 30/8/2017

هذا المقال يعبر عن رأي كاتبه ولا يعبر بالضرورة عن رأي مجموعة التفكير الاستراتيجي

قيم الموضوع
(0 أصوات)

961240 تعليقات

  • Harrison

    Harrison - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    Do you have any exams coming up? http://www.namestaj.rs/online-journals-for-pharmacy-1e49.pdf second order kinetics of drugs If Argentina - which has vowed never to pay the holdouts -fails to get the ruling overturned in the appeals process, theorder bars the transfer of money to investors who participatedin the exchanges if the holdouts are also not paid their award.
    http://www.fazup.com/amismedenmade-in-chinacom-011e.pdf amismed.en.made-in-china.com The Senate took up the funding measure afterTea-Party-backed Republican Senator Ted Cruz held the bill upwith a 21-hour-long attack against Obamacare. A governmentshutdown could begin with the new fiscal year that begins onOct. 1 unless funds are authorized.
    https://himalayatv.com/india-brings-more-drugs-under-price-controls-b29f.pdf online pharmacy in ohio A unit trust is simply a basket of shares chosen by a fund manager. Imagine the simplest possible unit trust – one that owns just two shares, let’s say BP and Shell. If you buy a “unit”, the manager buys a share in each company, which then belong to you. If you sell your unit, he sells both shares and hands you the proceeds. The shares are bought and sold at the price prevailing in the stock market, and the unit price is simply the share prices of BP and Shell combined. There is no scope for the unit to trade at a discount to the sum of the share prices of the component stocks.
    https://himalayatv.com/clonidine-tablets-uk-b29f.pdf#crust buy clonidine uk
    The LongRiver consortium abandoned plans to bid for SevernTrent last month after the water utility spurned its multipleapproaches and allowed a bid deadline to expire, disappointinghedge funds who bought its stock in anticipation that the dealwould be sealed.
    http://www.ingenjorsvagen.se/generic-viagra-levitra-cialis-8b94.pdf#cordial canadian pharmacy buy viagra
    Blackberry can only exist as a corporate service. They will continue to bleed individual customers until only corporate is left. Android, Apple and Windows phone are too feature crazy to be controllable for corporate use. The value as a corporate service remains to be seen.

    تبليغ
  • John

    John - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    Could you ask him to call me? http://mohammedali.se/venus-pharma-share-price-b857.pdf#duty costco pharmacy hammer ln In the first public comments from one of those partners, Executive Vice Chairman Joseph Tsai defended Alibaba's corporate structure on Thursday, saying it is a "living body" intended to preserve the company's culture.
    http://mohammedali.se/cipro-rite-aid-b857.pdf rite aid cipro price
    Existing users won’t have to make any changes, but CalDAV and CardDAV will allow new Windows Phone users to sync with Google contacts and calendars after July 31. It’s an under-the-hood change, but an important one.
    https://www.decembeard.org/mededde-3455.pdf#retain azadpharmacy.com NEW YORK - U.S. stock index futures fell on Friday as deadlines loomed for a political agreement in Washington that would keep the U.S. government running and avoid a debt default, with no clear solution in sight.
    http://www.bergsmahoveniers.nl/hydroxyzine-epocrates-online-1e3e.pdf#daisy can hydroxyzine hcl 25 mg get you high A 30-year-old former restaurant worker, Martinez was indicted on charges of second-degree murder, predatory sexual assault, first-degree kidnaping, first-degree rape, first-degree criminal sexual act, first- and second-degree burglary, first-degree unlawful imprisonment and petit larceny. He could get life in prison if convicted.
    http://thyromance.com/stmap_58f991.html kaged muscle pre-kaged gnc Video taken by NGO Mundo Azul broadcast on Thursday shows Peruvian fisherman harpooning dolphins, whose capture is banned under Peruvian law, before skinning and throwing their bloodied parts back into the ocean to lure sharks.

    تبليغ
  • Earle

    Earle - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    I want to report a http://www.caffeine-creations.com/efectos-secundarios-del-ibuprofeno-600-mg-ecc4.pdf efectos secundarios del ibuprofeno 600 mg "Although the current level of reserves is still equivalent to a reasonably healthy 5.5 months of imports, the [central] bank can't continue to burn reserves at the current rate without the market worrying about a 'crisis' scenario unfolding," economists at Credit Suisse said in a note to clients on Monday.
    https://cvnerden.no/pro-complex-578b.pdf natural pro complex optimum nutrition When an armed man kills an unarmed man after behaving recklessly — and evidence can be marshaled pointing to a crime — there’s grist for a jury. Here, Zimmerman instigated the confrontation, provoked Martin into responding physically and then killed him, claiming legal justification.
    https://whattheserver.me/finasteride-1-mg-comprar-7b4c.pdf comprar finasteride 1mg
    This person has seven arrest orders issued by federal judges and is at the centre of 12 criminal cases. He is accused of organised crime, murder, torture, money laundering and importing specialist military firearms.
    http://cakecowboy.se/index.php/erectzan-nz-5f93.pdf#replacement erectzan promo code • The larva spends its life inside ash trees, feeding on the inner bark. This feeding disrupts the trees’ ability to move water and nutrients back and forth from the roots to the rest of the tree. The tree starves and eventually dies.
    https://himalayatv.com/montelukast-sodium-generic-price-b29f.pdf singulair tablets price “If they tried to launch a police or security crackdown there’d be a backlash,” Benotman said. “The tribes themselves organize the activity. Every day there’s fundraising; it is not an undercover or secretive pursuit. It is part of the social life of Kuwait now. The government would have to go after mosques, tribes, elders and Sheikhs. It would not be good for the Kuwaiti government. It is the last thing they need.”

    تبليغ
  • Lazaro

    Lazaro - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    I'd like to cancel a cheque http://www.pelcoservices.co.uk/graminex-blood-pressure-2c02.pdf#pin graminex cheap One of them is Tatiana Romero, a 27-year-old licensingcompliance expert at software firm The Foundry. She and herboyfriend spend about 10,000 to 11,000 pesos ($780 to $860) amonth on non-essentials, including 2,000 pesos ($160) for a nicemeal.
    http://tharawat.org/guide-for-prescription-drugs-7fcd.pdf best way to stop smoking without drugs The Welsh government and its agencies should also look to provide increased opportunities for people to receive MMR jabs, possibly at the same time as they received other vaccinations at secondary school, the AMs said.
    https://himalayatv.com/quatrefolic-folic-acid-b29f.pdf quatrefolic folic acid
    Tessellation patterns that have fascinated mathematicians since Johannes Kepler worked out their systematics 400 years ago – and that more recently have caught the eye of both artists and crystallographers ...
    http://www.fazup.com/encore-revive-premium-reviews-011e.pdf encore revive premium "I can say that pesticides currently permitted in thecountry are safe provided they are used as per specificationsand guidelines. We have exhaustive and detailed guidelines. Theyneed to be followed."
    http://www.bergsmahoveniers.nl/fluticasone-furoatevilanterol-20025mcg-in-asia-asthma-patients-a-randomized-trial-1e3e.pdf flovent diskus 100 mcg coupons ISI Group analyst Ross Muken pointed to strong demand frompharmaceutical and biotech customers and stabilizing demand fromacademic and government clients despite U.S. weakness due tosequestration budget cuts for growth seen in the quarter.

    تبليغ
  • Jayson

    Jayson - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    I can't hear you very well http://www.wallabieke.be/international-flights-with-prescription-drugs-fbea.pdf generic vs prescription drugs This helped lift consumers' spirits and made them less waryof opening their wallets. Consumer spending had already lookedrespectable in prior estimates, though the revised data showedit adding two tenths of a percentage point more to economicgrowth than previously believed.
    http://www.uwtuinendier.com/mentalhealthworldwidecom-3b4d.pdf legal-hghsupplements.com Fast-food chicken nuggets obtained from two national chains contained less than 50% chicken meat; the rest was a mix of fat, blood vessels, nerves and traces of skin and intestinal cells, researchers found.
    http://problemlosarna.nu/tretinoin-cream-buy-online-e921.pdf#retiring tretinoin cream buy online The Rockland County Sheriff's Office is the lead agency on the search. It is being assisted in the water by the Westchester County Police Marine Unit, Yonkers police, state police, state park police, and the Tarrytown, Irvington, Piermont and Nyack fire departments. The Coast Guard is also on the scene.
    http://thyromance.com/cialis-prix-en-pharmacie-en-france-58f9.pdf can you really order cialis online The company was born at Stanford in April 2012 and is the brainchild of two computer science professors, Andrew Ng and Daphne Koller. Ng was among the first to experiment with making introductory computer science courses available to the public.
    http://ineedescort.co.uk/cheap-sumatriptan-tablets-fa9f.pdf#fishy sumatriptan 50 mg tabletes The lawsuit is believed to be the first filed in the UnitedStates related to the train derailment in the early hours ofJuly 6 that sent 72 tankers of crude oil crashing into thevillage of Lac-Megantic in Quebec, where they exploded in a ballof fire, killing almost 50 people.

    تبليغ
  • Seth

    Seth - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    I'd like a phonecard, please http://meredithmillerphoto.com/clen-anavar-cycle-results-4324.pdf#skilled clen anavar cycle results LONDON, Aug 22 (Reuters) - Evidence is growing that theworld economy is on the mend. Business surveys on Thursdayshowed better-than-expected growth in the euro zone and arebound in China's vast manufacturing sector.
    http://www.grunne.com/shop/index.php/lumi-juice-bbbf.pdf#permission lumi juice founder
    Representative Eliot Engel, a top Democrat on the House of Representatives Foreign Affairs Committee, urged caution, saying there were a number of strategic reasons for continuing the aid even though the Egyptian military's actions were intolerable.
    http://www.uffordwhitelion.co.uk/german-black-ant-pills-wholesale-fefd.pdf#grater best way to take black ant pills Defending champion Rory McIlroy, who is seeking to turn his game around after a poor season by his standards, was fighting to get above the projected two-over cut line after a horrendous start to his round.
    http://ukgamefair.co.uk/where-buy-viagra-in-canada-5eda.pdf viagra gdje kupiti u zagrebu Other people were in Monteith's Pacific Rim Hotel room on Friday night but evidence, including fob key entries, indicated he returned to his room by himself early on Saturday and was alone when he died, police said. He was due to check out of the hotel that day.
    http://www.kru.co.ke/alexanderspharmacyorguk-66fc.pdf shingletownmedcenter.org
    One of Liu's highest-profile pushes was to try to split Jamie Dimon's role as chairman and chief executive of JPMorgan Chase & Co into two. About a third of shareholders backed Liu's latest effort, down from 40 percent the year before.

    تبليغ
  • Tyrell

    Tyrell - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    This is your employment contract http://www.bluebirdgroup.com/stmap_aafa47.html ordine dottori commercialisti verona President Obama needs to find ways to get beyond the bad news, take the offensive against his adversaries, and show strong leadership despite recent setbacks to his administration, say strategists of both major parties.
    http://www.ekubator.se/zyprexa-zydis-and-alcohol-ca86.pdf olanzapine diabetes insipidus Samsung is widely expected to have sold 86-88 million smartphones in the third quarter, up from 76 million in the second quarter, as the company increased shipments of cheaper models to emerging markets.
    http://www.uffordwhitelion.co.uk/has-anyone-tried-fildena-fefd.pdf#knife when to take fildena 100
    Other messages note that a friend had given Tourre his now infamous nickname even though "there is nothing fabulous about me". The SEC case places Tourre at the heart of a conspiracy to defraud investors while lining the pockets of the hedge fund billionaire John Paulson.
    http://store.iomusic.se/valacyclovir-500-mg-oral-tablet-a753.pdf can u take valtrex for cold sores Critics predicted the industry effort to change consumerskepticism would fail, saying there is ample scientific evidencethat GMO foods can contribute to health problems in animals andhumans, and hurt the environment.
    http://www.hiiumaa.ee/index.php/mwellonapharmain-bdd4.pdf supplements.clickfunnels.com Fox hopes the catch-up episodes get viewers hooked so theytune in when a show first airs, Garry said. "Hopefully, they geton board with live viewing and make it one of their must-seeshows," she said.

    تبليغ
  • Gobiz

    Gobiz - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    Very interesting tale http://www.aktuellt.nu/canadianproteincom-review-2015-30a0.pdf canadianprotein.com coupon
    Besides the spending bill, Congress and the White House have to either agree in October or early November on a measure to increase U.S. borrowing authority or plunge the country into its first credit default.
    http://photosample.co.uk/essentiel-medfr-f514.pdf waasdrugstore.com MaterialScience is trying to raise prices, boost the rate of capacity use and cut costs. To cut its fuel and power bill, for instance, it is spending about 250 million euros ($332 million) on a new German plant for the production of padding foam chemicals, which is 60 percent more energy efficient than the facilities it will replace.
    http://mohammedali.se/pantoprazol-1a-pharma-40-mg-einnahme-b857.pdf costco pharmacy mississauga south Subject to shareholder approval, Altamont and its consortiumpartners could end up owning as much as 40.5 percent ofBillabong if all the options and preference share issues areexercised as part of a longer-term refinancing agreed withAltamont and GE Capital.
    https://www.decembeard.org/baaske-medicalde-3455.pdf pharmacafe.com
    I want a new internet tool that pops up hi, you mentioned free speech, please take a brief test to establish you actually know what that means before you say something mind bogglingly stupid!
    https://himalayatv.com/spectrumhealthcare-groupcom-b29f.pdf#tie msn.medsplacerx.com "They are basically saying we have pumped the market full ofliquidity for the last five-and-a-half years and given you afantastic stock market, and now you are going to have to standon your own two feet," said Uri Landesman, president of PlatinumPartners in New York.

    تبليغ
  • Williams

    Williams - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    The manager http://opendataricostruzione.gssi.it/blog/index.php/paxil-uk-9558.pdf paxil lawsuit uk PBS will present one of television's many 50th-anniversary documentaries, Tuesday night at 9, and Ladner is one of the participants, witnesses and experts who will talk about what it meant and why it should not be forgotten.
    https://www.voorepuhkekeskus.ee/libidorr-radio-station-79a2.pdf libidor radio Yes, this sounds like pure goodwill positioning on Apple’s part, but it does makes me wonder if even Apple had any idea how big the App Store would be. I don't think that, even in Apple's wildest dreams, they were projecting this kind of success--in terms of apps submitted by developers or downloaded by consumers. 
    http://kraftsamlingangelholm.se/index.php/cost-of-voltaren-bce8.pdf#usage cost of voltaren In this security vacuum, the underground tunnel trade between Egypt and neighboring Gaza thrived. Although these tunnels are often used to transport vital fuel and humanitarian supplies through to Gaza, they are also a conduit for weapons smuggling. Sinai's militants have profited from this.
    https://www.wmsracing.com/wordpress/index.php/acyclovir-topical-cream-over-the-counter-d5a8.pdf#librarian can i buy acyclovir over the counter in the usa “I would like to begin by repenting to Almighty Allah and apologize to the (Mujahedeen), the believers, and the innocent. I ask for their forgiveness and their prayers. I ask for their forgiveness for participating in the illegal and immoral aggression against Muslims, their religion and their lands,” he said in the statement.
    http://www.direitoshumanos.aac.uc.pt/index.php/sizepro-ultra-uk-d761.pdf#executed sizepro uk MCV is the leading trade news and community site for all professionals working within the UK and international video games market. It reaches everyone from store manager to CEO, covering the entire industry. MCV is published by Intent Media, which specialises in entertainment, leisure and technology markets.

    تبليغ
  • Erich

    Erich - الثلاثاء، 29 أيار 2018

    I'm on a course at the moment http://www.caffeine-creations.com/god-of-rage-greek-ecc4.pdf#mane god of rage pre workout ingredients "Pakistan and India were one country in past, they should compromise with each other and live peacefully like brothers," said fisherman Kailash Nathu, 17, who was heading home after being arrested in January.
    http://www.ingenjorsvagen.se/cardizem-webmd-8b94.pdf cardizem webmd
    The documents also disclosed that Yahoo paid a total of $44 million to buy six other companies during the three months ending in June. All told, Yahoo paid about $1.15 billion to buy 10 companies, including Tumblr, during the first half of the year.
    https://www.acdp.org.za/para-sirve-ciprofloxacino-tabletas-250-mg-ffe5.pdf ciprofloxacino para que sirve esta pastilla Dennis Lockhart, president of the Federal Reserve Bank ofAtlanta, said the shutdown would hurt growth in the last quarterof this year, while the Bank of Japan warned that a prolongedbudget standoff would have a severe global impact.
    http://tharawat.org/generics-pharmacy-in-india-7fcd.pdf generics pharmacy in india "He's a kid! Let him live his life," the 42-year-old actor told the Sun. "He's a teenager, obviously living in a different day and age. Everybody's got a cellphone and paparazzi everywhere. I was in prison before I got a record out and I don't think he's been to prison. I don't think he wants to go."
    http://problemlosarna.nu/glucophage-online-order-e921.pdf buy metformin hcl 500 mg WASHINGTON (AP) — The FBI has been using drones to support its law enforcement operations since 2006 and has spent more than $3 million on the unmanned aircraft, the Justice Department's internal watchdog said Thursday.

    تبليغ

رأيك في الموضوع

للأعلي